Go to AVIVA METHOD Information Center

כשהתותחים רועמים, גם ההורמונים שותקים

מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין תנאי לחץ ובין שיבושים במחזור החודשי, ומה יותר מלחיץ ממלחמה? מצוקה נפשית, אומרים המומחים, יכולה להכניס את הגוף למצב של מגננה הישרדותית – ובתנאים כאלה, קשה ליצור חיים חדשים. מה אפשר לעשות? להרגיע, ולחכות שהכל יעבור

מחקרים רבים מצביעים על הקשר בין תנאי לחץ ובין שיבושים במחזור החודשי, ומה יותר מלחיץ ממלחמה? מצוקה נפשית, אומרים המומחים, יכולה להכניס את הגוף למצב של מגננה הישרדותית – ובתנאים כאלה, קשה ליצור חיים חדשים. מה אפשר לעשות? להרגיע, ולחכות שהכל יעבור
 
מאת מיכל פוני

 

המלחמה בדרום מתרחבת, וגם בשאר חלקי המדינה מוצאות עצמן נשים רבות נתונות בלחצים שמשבשים את חייהן: כאלה שנתונות בסכנה או חרדות מפני התקפה, כאלה ששלחו בני זוג אל החזית, וכאלה שגם בלא סכנה ברורה ומיידית חשות בטלטלה המשבשת את סדרי עולמן. אלה גם אלה עלולות להרגיש שיבושים בתפקודי הגוף השונים, כמו נדודי שינה או עלייה בלחץ דם - ובכלל זה בתפקודי המערכת ההורמונאלית. נשים בגיל הפוריות המבקשות להיכנס להריון בתקופה הזאת ולהסדיר לשם כך את המחזור החודשי, עלולות להרגיש את השיבושים ביתר שאת.

כידוע, מחזורי וסת סדירים מתרחשים בגוף האישה כאשר מתקיימת אינטראקציה עדינה בין מערכות איברים שונים למערכת ההורמונאלית, והפעילות השגרתית על ציר השחלות-ההיפותלמוס ממלאת תפקיד מרכזי בהשגת הווסת. ואולם, ערעור של השגרה עקב מחלות או מצבי מצוקה שונים – פיסיים ונפשיים – יכול לגרום שיבושים במחזור החודשי והפרעות בהופעת הווסת.

איך זה קורה? לחץ קיצוני מוביל לעומס רגשי המשפיע באופן ישיר על מערכת העצבים ופוגע במתן הפקודות המאזנות את המערכת ההורמונאלית. עומס זה מוביל לתופעות לא שגרתיות רבות סביב ימי הביוץ, ובכלל זה לאי סדירות בהופעת הווסת.

מחקרים רבים בעבר כבר הצביעו על הקשר בין תנאי דחק חיצוניים ושיבושים במחזור.שינויים בתנאי החיים, מצוקה כלכלית, החלפת מקום עבודה, תקופת בחינות – כל אלה עלולים להשפיע על סדירות המחזור החודשי.

במלחמה כמו במלחמה: הסדר משתבש

מכל ההשפעות הסביבתיות והחיצוניות שנמנו להלן, אין ספק שעיתות מלחמה הן מהמשברים הקשים ביותר שעל האדם להתמודד מולם.  הקשר בין תקופותארוכות של מלחמה וחוסר תפקוד הורמונאלי ידוע מזה זמן רב, ומחקר שפורסם בשנת 2007 ב-Obstetrics & Gynecology אף הוכיח את  השפעתה של תקופת לחימה קצרה על המחזור החודשי.

המחקר בדק את השפעתה של תקופת לחימה קצרה על המחזור החודשי של 769 נשים בגיל הפוריות. מדובר בנשים שחיו במשך 16 יום, באמצע שנות התשעים, תחת הפגזות. במהלך ששת החודשים שלאחר המלחמה, נבחנו שינויים בהתנהגות המחזור החודשי אצל שלוש קבוצות:

· הקבוצה הראשונה: נשים שהיו בקו האש במשך כל 16 ימי הלחימה

· הקבוצה השנייה: נשים שפונו אחרי יומיים לאזור בטוח

· הקבוצה השלישית: קבוצת ביקורת- נשים שלא נחשפו כלל למלחמה

מהמחקר עולה, כי יותר מ-35% מהנשים בקבוצה שחוותה את כל המלחמה ו-10.5% מהקבוצה שפונתה אחרי יומיים, סבלו משיבושים במחזור החודשי בשלושת החודשים הראשונים שלאחר המלחמה. בקבוצת הביקורת, רק 2.6% סבלו משיבושים כאלה.

שישה חודשים לאחר המלחמה, אצל רוב הנשים חזר המחזור החודשי להתנהלותו הרגילה, למעט 18.6% מהנשים שבקבוצה הראשונה, שאצלן נמשכו השיבושים גם לאחר אותם ששת החודשים.

מסקנת החוקרים היתה, שחשיפה לתנאי לחץ קיצוניים עלולה לשבש את המחזור החודשי אצל כשליש מהנשים, וכי משך החשיפה למלחמה משפיע על משך השיבוש (מחזור אחד, שניים או יותר אחרי תום המלחמה). מסקנה נוספת היתה שאצל רוב הנשים, חזר המחזור לשגרה סדירה ללא כל התערבות רפואית.

ואיך זה קשור אלינו?

על פי המחקר מ-2007, סביר להניח שמספר לא מבוטל של נשים בגיל הפוריות בישראל יחוו בחודשים הקרובים שיבושים במחזור החדשי שלהן. נשים המנסות להרות, אולי יתקשו להשיג מחזור  בקלות. נשות מדינת ישראל עלולות לסבול מהשיבושים האלה גם חודשים רבים לאחר שתסתיים הלחימה.

מה עושים? בחודשים הקרובים, מומלץ לצמצם משמעותית את העומס על מערכת העצבים, לתמוך בגוף על ידי פעילות מתונה כמו יוגה, הליכה, מדיטציה וטיפולים מרגיעים. במקביל, יש להגדיל את זמן המנוחה ושעות השינה, לצמצם בכמות החומרים הממריצים כמו קפאין, ולהמעיט את כמות הגירויים החיצוניים – למשל, לוותר על צפייה בעדכוני החדשות בטלוויזיה או עדכונים תכופים כמו הטוויטר.

אם את מבקשת להיכנס להריון, וגם אחרי שישה חודשים של מצב רגיעה אינך מצליחה להחזיר את המחזור החודשי לסדרו, מומלץ לפנות לתמיכה נפשית מקצועית. במקביל, כדאי להתחיל לתרגל כדי להחזיר את הגוף לשגרה. תרגול בשיטת אביבה, להסדרת המחזור ולהשבת האיזון ההורמונאלי, יכול לעזור. את תרגילי ההתעמלות של שיטת אביבה מבצעים באופן עקבי פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע, לצלילי מוזיקה ובמקצבים המתאימים לתרגול. התרגול הרוטיני נועד לחדש את פעילותה הסדירה של המערכת ההורמונאלית, ובצד זה הוא מרגיע, ומחזק את הביטחון ואת תחושת השליטה של האישה על גופה.

 

הכותבת היא מדריכה בכירה ויועצת של מרכז שיטת אביבה- אימון תנועתי לפריון

 

שיטת אביבה: אימון תנועתי לשיפור הפוריות, להסדרת המחזור וגיל המעבר באופן טבעי.
פותח ע"י פלוטו מקבוצת ATP בניית אתרים